Przewozy okolicznościowe, śluby, studniówki i inne.

auris.prv.pl

Jaguar XJ6L z 1977 roku i Volvo PV544 z 1961 roku

Historia Volvo


     
AssarGabrielsson                                 GustavLarson

        Było to 25 VII 1924r. Kiedy Assar Gabrielsson zasiadł do swojej zamówionej ryby , do zatłoczonego lokalu wszedł Gustav Larson. Bardzo uprzejmy z natury Gabrielsson widząc pozajmowane stoliki zaprosił Larsona do siebie. Poza tym pomyślał, że będzie to świetna okazja do bliższego zapoznania się. Pracowali w jednej fabryce, ale nigdy nie mieli okazji poznać się bliżej. Po skończonym obiedzie wymienili swoje zainteresowania. Dla obu największą pasją ich życia były samochody. Długo rozmawiali o swoich pomysłach. Nie przypuszczali, że to spotkanie będzie miało od tej pory znaczący wpływ na rozwój motoryzacji. Jednym słowem, to spotkanie nie mogło obejść się bez echa dla całego świata. Tak też się stało. Pokonując wiele przeszkód, w czerwcu 1926 roku ich prototyp był gotowy. Był to kabriolet, nazwali go Jacob na cześć św. Jakuba i oznaczyli szwedzkim symbolem żelaza.



Na 14 kwietnia 1927 roku zaplanowali prezentację pierwszego OV4. W nocy przed pokazem pracownicy fabryki w pośpiechu dokonywali ostatnich wykończeń. Niestety pośpiech nie opłacił się. Rano stwierdzono, że auto może wyjechać z fabryki, ale tyłem. Natychmiast zabrano się do poprawienia usterki. Okazało się, że został źle złożony mechanizm różnicowy. Udało się błąd poprawić i OV4 mogło pokazać się światu. W symbolu OV4 , O - oznaczało "otwarty", zaś V4 - oznaczało ilość cylindrów.



Kolejnym "dzieckiem" Gabrielssona i Larsona był zamknięty PV4, gdzie P - oznaczało "prywatny". Już wtedy samochody o dziwacznie brzmiącej nazwie Volvo ( z łac. toczyć się) kojarzyły się z wytrzymałością i niezawodnością. To dzięki przywiązaniu firmy do jakości i bezpieczeństwa Volvo powoli zaczęło wsławiać się w świecie. Na przełomie lat 20 i 30-tych po krachu na amerykańskiej giełdzie rynek motoryzacyjny mocno podupadł. W Szwecji również rozpoczęła się walka o klienta. General Motors zarzuciła Volvo, że jest mało szwedzkie. Volvo przyjęło wyzwanie replikując, że chevrolety są jedynie składane w Szwecji, a to co w nich szwedzkie to woda w chłodnicy i powietrze w oponach. Volvo, choć nie działało jeszcze na wielką skalę drażniło dealerów amerykańskich swoim przywiązaniem do szczegółów i tysiącem testów każdego auta. A to już pracowało na dzisiejszą opinię o Volvo. Pierwszym po wojnie seryjnym modelem, który zjechał z linii montażowej był PV444.



Szwecja uznała go pierwszym rodzinnym modelem. Również amerykanie zainteresowali się tą serią. PV444 w latach 50-tych podbiło Amerykę. Przyczyniło się do tego ogłoszenie zestawienia, które mówiło, że po roku Volvo traci na wartości 8%, podczas gdy amerykańskie auta tracą po 40%. Volvo zachwyciło amerykańskich muzyków. Zespół The Medalions w jednej ze swoich piosenek sławił Volvo rocznik -59. Wkrótce pojawiły się wersje ulepszone: PV445 i PV544.



Volvo PV544 rozsławił legendarny bokser Ingemar Johansson, który tym modelem w 1959 roku po wygranej walce o tytuł mistrzowski wagi ciężkiej wyjechał ze stadionu. Gabrielson i Larson nie poprzestali na tym. Postanowili wprowadzić nowy model różniący się od dotychczasowych. Powstało wiele prototypów. Z każdego z nich wybrano to co najlepsze i tak w 1957 roku na stokholmskich ulicach pojawił się Amazon.



Szwedzi nazwali go "szybką i ognistą pięknością". Jak każde dzieło Gabrielssona i Larsona Amazon był wytrzymały i gwarantował bezpieczeństwo. Do tego modelu w 1959 roku wprowadzono trzypunktowe pasy bezpieczeństwa (twórcą ich był Nils Bohlin).



Jako standardowe wyposażenie auta. Amazon zdobył popularność również dzięki crach-testom, podczas których okazało się, że dzięki wzmocnionej kabinie pasażerów przy zderzeniu czołowym przy prędkości 50 km/h kabina pozostaje nienaruszona. Tylne drzwi dają się otwierać i zamykać tak, jakby nic się nie stało, a przednie fotele dają się z łatwością przesuwać. Żadna inna marka samochodu nie mogła się pochwalić takim osiągnięciem. Assar Gabrielson powiedział kiedyś: ?rajdy samochodowe dla motoryzacji są tak samo ważne, jak wyścigi psów". I tak od 1958 roku Volvo zaczęło pokazywać się na wyścigach. W tym samym roku Gunar Andersson zdobył na Amazonie mistrzostwo Europy.



Volvo wyprodukowało kolejny model sportowy. Gdy Roger Moore zobaczył na zdjęciu P1800 namówił producentów filmu "Święty" na zakup właśnie takiego auta.



"Święty" jeździł nim nie tylko w scenach filmowych. Tak bardzo spodobał mu się model P1800, że jeździł nim również prywatnie. Nie był to jednak zbyt szybki model i amatorzy sportowych aut nie byli nim zbyt zainteresowani. W Szwecji określano go "wyścigówką starszego pana". Kiedy dobiegała końca produkcja Amazona, w 1966 roku Volvo wprowadziło na rynek serię 140.



Model 144 okrzyknięto najbezpieczniejszym autem świata. W celach reklamowych ustawiono siedem samochodów jeden na drugim. Piramida przewróciła się, ale nie dlatego, że auta nie wytrzymały nacisku, ale z powodu silnie wiejącego wówczas wiatru. Pomimo swoich walorów model 140 nie był zbyt elegancki. Po kilku latach, a było to w 1974 r. Volvo wprowadziło kolejne modele. Linię 240 z silnikiem 2.1 i serię 260 z silnikiem 6-cyl.



W 1977 roku nastąpił kryzys w Volvo. Szefowie firmy myśleli o zjednoczeniu się z Saabem. Volvo nie mogło zdecydować się, czy nadal ma produkować serię 200, czy stworzyć nowy model. W ten sposób powstała seria 700. Zdecydowanie bardziej elegancka i wciąż tak samo bezpieczna. Klienci najbardziej dbający o bezpieczeństwo to rodzice małych dzieci. Stąd ta duża popularność wersji kombi. Do końca lat siedemdziesiątych 40% wyprodukowanych aut to wersje kombi. Nowością z napędem na cztery koła na szwedzkim rynku motoryzacyjnym był kolejny model Volvo - 850. Był to rok 1991. Model ten odpowiadał wymaganiom A.Gabrielssona, który ponad pół wieku temu powiedział: "to ludzie prowadzą samochody, dlatego podstawową zasadą, na której mają opierać się nasze projekty musi być zawsze bezpieczeństwo".